Aktualności i Promocje


Sprawdzenie auta przed zakupem – poradnik

Data dodania:02.09.2017

 

Przedstawiamy Państwu krótki poradnik - jak rozpoznać próby ukrycia prawdziwej przeszłości samochodu, bardzo często stosowane przez nieuczciwych handlarzy. 

Nikt nie daje gwarancji, że dzięki nim ominie się wszystkie motoryzacyjne pułapki.
Biorąc pod uwagę poniższe rady, można jednak istotnie ograniczyć ryzyko wpadki. 

Pozornie oferta aut na rynku wtórnym jest bardzo duża, a wybór szeroki. W praktyce naprawdę atrakcyjne samochody w rozsądnej cenie pojawiają się niezwykle rzadko i są natychmiast rozchwytywane. Zwykły człowiek z konieczności musi wybierać wśród aut droższych lub tylko iluzorycznie okazyjnych, czyli specjalnie przygotowanych do sprzedaży. 

Samochód w "świetnej" cenie - zazwyczaj kryje się w tym jakiś haczyk. Najczęściej jest to wypadkowa przeszłość lub cofnięty licznik. Rzadziej - ale jednak - trafiają się samochody przerobione z wersji angielskich, które miały kierownicę po prawej stronie. 

Aby na 100 procent upewnić się, że samochód jest bezwypadkowy, trzeba wykonać badanie geometrii nadwozia. Zanim dokonamy wyboru, należy jednak dokonać wstępnej selekcji - z każdym autem nie można przecież jeździć do blacharza. Niektóre ślady napraw lakierniczych da się zauważyć samodzielnie".

 

Porównaj odcienie lakieru z bliska i z daleka

Oglądaj auto w oświetleniu dziennym i sztucznym. Różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach wskazują na to, że auto było malowane. Szukaj tzw. "skórki pomarańczy" i śmieci (brud, grudki) pod lakierem.

 

Otwórz maskę i przyjrzyj się reflektorom

Złamane lub sklejone po złamaniu mocowania reflektorów, atrapy chłodnicy itp. wskazują na powypadkową przeszłość lub przynajmniej „zaliczoną” stłuczkę.

 

Szukaj śladów napraw pod wykładzinami

Trzeba zajrzeć do wnęki na koło zapasowe i pod maty wygłuszające. W wyniku malowania oryginalne ślady zgrzewania blach mogą być nienaturalnie zaszpachlowane.

 

Odszukaj daty na szybach i porównaj je

Daty na szybach mogą być starsze niż data produkcji samochodu, ale nigdy młodsze. Dat można szukać także na elementach z tworzyw sztucznych. Znajdziemy je m.in. na obudowie filtra powietrza, reflektorach itp. Tu nie można podać żadnej zasady – liczy się tylko spostrzegawczość i kojarzenie faktów. Oczywiście wymiana jednej szyby w większości przypadków nie świadczy o wypadkowej przeszłości auta - ale jeśli kilka szyb ma różne daty - powinno to wzbudzić naszą czujność

 

We wnętrzu szukaj śladów demontażu

Podczas napraw blacharskich często demontuje się tapicerkę. Szukaj śladów po śrubokrętach, nożach, lub innych narzędziach, którymi amatorzy podważają elementy.

Podczas napraw blacharskich często demontuje się tapicerkę. Szukaj śladów po śrubokrętach, nożach, lub innych narzędziach, którymi amatorzy podważają elementy.

 

Dokładnie obejrzyj uszczelki przy drzwiach

Szukaj śladów malowania na uszczelkach i pod nimi. Czasem uszczelki lepią się do lakieru. Warto je też odchylić – pod nimi może ukrywać się stary lakier w innym kolorze

 

Zwróć uwagę na to, jak pracują kontrolki

W autach powypadkowych często nie działa kontrolka poduszek powietrznych (choć można to oszukać). Wyłącz stacyjkę, włącz ponownie i obserwuj, które kontrolki zapalają się oraz czy gasną po uruchomieniu silnika. Przed oględzinami zobacz, jak kontrolki zachowują się w innym egzemplarzu tego modelu.

 

Wykonaj pomiar grubości lakieru

Zaopatrz się w czujnik grubości lakieru. Porównaj odczyty z dwóch identycznych aut. Pamiętaj, że tani czujnik nie zawsze będzie działał. Niektóre auta mają poszycie z tworzyw lub aluminium. Wyższa grubość lakieru jednego czy dwóch elementów oczywiście nie świadczy o wypadku – mogło to przecież być drobne zarysowanie czy małe wgniecenie – ale daje nam sygnał gdzie szukać dalszych śladów ewentualnych napraw.

 

Obejrzyj pasy, rozwiń je maksymalnie

Dokładnie obejrzyj całe pasy bezpieczeństwa. Szukaj śladów przetarć i naderwań. Zwróć uwagę na to, jak wyglądają dolne mocowania pasów i napinacze, które w nich się znajdują.

 

Podnośnik

Po zakończeniu wstępnych oględzin auto powinno trafić do serwisu. Będzie można obejrzeć je na podnośniku. W aucie na podnośniku widać ślady napraw płyty podłogowej, podłużnic i profili pod zderzakami.

 

Jak rozpoznać auto z cofniętym licznikiem

Zaawansowana technologia, którą dysponują obecnie najlepsi oszuści, praktycznie uniemożliwia zdemaskowanie dobrze cofniętego licznika. Mimo wszystko wciąż trafiają się samochody źle przerobione, w których pozostają widoczne ślady. W ujawnieniu prawdy o nowszych modelach pomaga nam także centralna baza danych z historią napraw

 

Porównaj przebieg z książką serwisową

Książka serwisowa jest ważna - oczywiście może być sfałszowana, ale zawsze można zweryfikować ją w serwisie, którego pieczęć widnieje w książce serwisowej. Należy jednak pamiętać o tym, że w przypadku niektórych producentów książka nie jest konieczna do realizacji gwarancji czy wykonania przeglądu gwarancyjnego – wszystkie dane zapisane są w bazie – Mazda, Mercedes, BMW.

 

 

Poszukaj plakietek serwisowych

Czasem pod maską można znaleźć stare karteczki „upamiętniające” przebieg sprzed 2-3 lat zanotowany podczas wymiany oleju. Skonfrontuj go z obecnym staniem licznika. Jeśli jest wyższy – oszustwo wychodzi na jaw. Jeśli jest niższy – zastanów się, czy różnica jest adekwatna do upływu czasu.

 

Oceń stan techniczny silnika

Umyty silnik powinien wzbudzić podejrzenia. To nienaturalne w używanym aucie.

 

Oceń stan kierownicy, lewarka i nakładek na pedałach

Porównaj wnętrze auta, które chcesz kupić z innymi egzemplarzami z danego rocznika i z podobnym przebiegiem.

 

Oceń stan zużycia przednich foteli

Na zużycie ma wpływ waga siedzącego, ale mały przebieg i zużyty fotel nie idą w parze.

 

Obejrzyj liczniki - szukaj śladów demontażu

Dotyczy to tylko starszych modeli samochodów z mechanicznymi licznikami przebiegu. Czasem "korekta wskazań" pozostawia ślady rozkręcania licznika, zdarza się też, że bębenki z cyframi ustawione są nierówno.

 

To sprawdzisz w serwisie

Przebieg pomoże ci ocenić mechanik samochodowy podczas kontroli auta przed zakupem. Specjalista oceni stan zużycia podzespołów, być może znajdzie inne ukryte informacje.

 

Zleć pełną diagnostykę elektroniczną

Istotne są nie tylko odczytane informacje, ale także ich fachowa interpretacja.

 

 

Sprawdź historię serwisową w bazie danych aso

W nowszych modelach BMW czy Renault przebieg można czasem odczytać z zapasowego kluczyka.

 

Zleć pełny przegląd techniczny

Ponadnormatywne zużycie podzespołów może wskazywać na duży przebieg.

 

 

JAK ROZPOZNAĆ PRZERABIANEGO „ANGLIKA”

 

Nie mamy nic przeciwko „anglikom”, ale uważamy, że użytkowanie w ruchu prawostronnym auta z kierownicą po prawej stronie jest niebezpieczne. Są modele aut, które da się łatwo przystosować do ruchu prawostronnego oraz takie, w których trudniej o taką przeróbkę. Ważne jednak, aby klient był świadom, że kupuje auto przerobione z Anglika, aby zdawał sobie sprawę z pewnych niedogodności z tym związanych i co najważniejsze, aby ta przeróbka wykonana była w sposób właściwy.

W większości przypadków "anglika" demaskuje numer VIN. Kontrole warto, zatem zacząć od weryfikacji dokumentów. Oczywiście w autach przerabianych znajdziemy także inne ślady. Zazwyczaj nie maskuje się ich, ponieważ jest to nieopłacalne. Aby je zobaczyć, wystarczy wiedzieć, gdzie szukać".

 

Sprawdź, po której stronie jest zamek. W najnowszych modelach samochodów wkładki z zamkami są ukryte w klamkach. Ale w starszych są widoczne z zewnątrz. W autach z Anglii wkładka z zamkiem znajduje się w prawych drzwiach. W europejskich z kontynentu – jest umieszczona w lewych.

Dokładnie obejrzyj lampy przednie. W zależności od rynku sprzedaży różnią się oznaczenia lamp przednich.

Sprawdź, gdzie jest zamocowane światło przeciwmgłowe. W autach z Anglii jest zamocowane po prawej stronie samochodu. W autach przystosowanych do ruchu prawostronnego powinno znajdować się z lewej strony. Czasem „angliki” mają zamontowane dodatkowe światło przeciwmgłowe.

Obejrzyj lusterka i sprawdź, czy da się je wyregulować. W wielu przerabianych "anglikach" nie da się dobrze wyregulować lusterek lub mechanizm regulacji jest szkodzony.

Ślady po wycieraczkach. W autach z Anglii wycieraczki pracują w przeciwną stronę niż „u nas”. Przekładka pozostawia ślady.

Sprawdź osłonki przeciwsłoneczne. Jeśli po lewej stronie jest osłonka z lusterkiem, a po prawej jej nie ma – auto prawdopodobnie przyjechało z Anglii i nikt nie przełożył osłonek

Zwróć uwagę na sterowanie foteli. Niepokojący jest fakt, jeśli fotel pasażera ma większy zakres regulacji niż fotel kierowcy.

Odszukaj dźwignię do otwierania maski. W „anglikach” dźwignia znajduje się z prawej strony. W pozostałych – jest odwrotnie

Obejrzyj dokładnie prędkościomierz i licznik przebiegu. Skala w milach powinna zdecydowanie wzbudzić czujność.

To sprawdzisz w serwisie. Mechanik sprawdzi, czy na podzespołach mechanicznych nie ma śladów przeróbek.

Ślady przeróbek mechanicznych. Najczęściej wymienia się przekładnię kierowniczą i elementy układu hamulcowego

Kontrola śladów przespawania grodzi. W niektórych autach przegrodę czołową się odkręca, w innych trzeba ją przespawać.



Wróć

SKONTAKTUJ

SIĘ Z NAMI


Zadzwoń do nas:
660 53 50 90

Wyślij do nas fax:
89 534 83 86

Napisz do nas e-mail:
serwis@mazurek.com.pl

ZGLOŚ NAPRAWĘ

Nazwisko:*
Telefon:*
E-mail:*
Realizacja: Dpl Agency - Projektowanie Stron Internetowych
Start    O firmie   Zakres usług   Aktualności i Promocje   Cennik   Ankieta   Praca   Kontakt   Polityka Cookie
Auto Serwis Mazurek sp z o.o. Olsztyn - diagnostyka komputerowa, geometria zawieszenia, elektromechanika, naprawy bieżące: hamulce, zawieszenie, układ wydechowy, silnik, skrzynie biegów, wymiana opon, wyważanie kół, przegląd i naprawa klimatyzacji, materiały eksploatacyjne: filtry, oleje...